Tips dapatkan period yang teratur dan tepat waktu

Assalamualaikum warahmatullah.

Kali ini saya nak bercerita macam mana saya dapatkan cycle period yang teratur dan tepat waktu. Ini adalah rentetan daripada cerita saya mengenai Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) dulu. Kalau nak tahu, klik SINI untuk baca ye.

Alhamdulillah, selama hampir 3 bulan bermula daripada bulan September 2016 hingga bulan ni, November 2016, period saya on-the-dot. Maksud saya adalah bilangan hari adalah sama setiap bulan di mana cycle period saya dari mula period sampai the next period adalah 32 hari. Syukur alhamdulillah.

Well, obviously tak semua orang kitaran haid dia 28 hari hokayyy.. mine is 32 days..heh

 

Sebelum ni cycle period saya memang haywire dan kadang-kadang sampai 55 hari pun ada, paling teruk bila saya skip sebulan tak period. Sedih, panik dan stress jugak tau.

Almaklumlah, kita ni tengah merancang nak ada babies, kalau period tak teratur macam tu, dah macam mana kita nak tau bila kita subur???

Lagi satu, kalau tak teratur ni macam mana kita nak tau telur kita tu dah dilepaskan ke dalam tiub falapio ke belum???

Betul tak?

So, apa tips yang saya nak kongsikan tu?

Best gilerr makan jamu ni. Tak rasa macam jamu sebab tak panas dan perut lawas tiap2 pagi! Alhamdulillah~

 

Satu benda je yang lain daripada lain yang saya amalkan sejak Ogos sampai sekarang. Iaitu Pil herba Phytonatal daripada Nona Roguy. Tujuan utama saya adalah untuk melawaskan penghadaman. Alhamdulillah khasiatnya juga dapat memperbaiki kitaran haid (cycle period) saya. Alhamdulillah..MasyaAllah. Setakat ni saya jarang sangat2 miss makan pil ni. Tiap2 petang ataupun malam memang akan makan. Kalau tak, perut rasa tak best.

Korang yang takde PCOS pun boleh try. Orang lelaki pun boleh. Insyaallah.

P/s: Rezeki setiap manusia tu dah ditentukan Allah. Terutamanya rezeki anak ni kan. InsyaAllah mungkin bila saya dan suami dah betul2 bersedia, mungkin rezeki anak itu akan diperturunkan kepada kami. Aminn. Next article saya nak bercerita pasal tips pemakanan untuk kurangkan sindrom PCO atau hilangkan, insyaAllah. Soon!

Pengarang: Mrs Vibrant

A girl with many ambitious dreams. Married to a fun, loving and smart Arab man. TTC-ian raise your hands up! Easy-going, trustworthy and good listener I must say as what my friends describe me. Oh one more thing, also a very very attractive lady ;D For any enquiries/say hi, please contact me via my email: bookloverunited@gmail.com. Thanks!

1 thought on “Tips dapatkan period yang teratur dan tepat waktu”

Tinggalkan Jawapan

