Cerita tentang diet

ASSALAMUALAIKUM. SALAM RAMADAN HABIBTI~

Bulan ni alhamdulillah bulan Ramadan. Di samping dapat kita menggandakan amalan kebaikan dan berpuasa, kita juga dapat buat detoks perut dan merehatkan sistem pencernaan. Maka diharap dapat mengurangkan berat badan. InsyaAllah. Amin. *Nota: Turun berat badan bukan matlamat utama Ramadan ya, cuma kesan sampingan saja atau omputih kata ‘side effect’*

Lagipun memang matlamat diet saya adalah untuk kurangkan berat badan. Dengan pengurangan sebanyak 5-10 kg. Target: 55kg daripada 65kg dalam masa 2 bulan. Boleh ke? *Yakin boleh! yioshhh!!! Sikit2 lama2 jadi Jennifer Lopez. Woah!*

Saya pernah cerita jugak dalam post TTC Journey: Apa yang saya buat? Bacaan 18 tahun ke atas sahaja! dan salah satu faktor kejayaan untuk hamil adalah dengan turunkan berat badan. Even doktor pun suggested me to try that. As you all know, it is soooo hard. Saya rasa metabolism saya dah memang rendah plus nafsu makan yang susah nak kawal *sedihh*

Saya dah tak follow diet Ketogenic *jengjengjeng* yang saya cerita dalam post lepas iaitu Gula dan Karbo punca PCOS! sebab saya takleh nak ikut segala rules untuk diet tu. Plus, saya dah salah faham pasal diet ni. Jadi apa yang saya buat?

Saya cuma amalkan diet sendiri iaitu:

1. Low carb – still makan karbo tetapi kualiti dipertingkatkan dan kuantiti dikurangkan seperti makan nasi beras perang, roti wholemeal penuh serat dan banyakkan sayuran hijau. Sayur pun banyak karbo tau terutamanya kentang, lobak dan kekacang. *Tapi nasi still makan jugak, boleh jadi gila kalau tak makan nasi, tekak Melayu hokayy 😉 *

20170413_200245
Nasi goreng Thai with Telur Mata Kobau. Who can resist this??? 😉 #sismasak

2. Less less less sugar – gula putih memang saya elak. Kalau nak manis pun saya guna madu original atau gula perang. Itupun hanya sesudu dua sehari. Dalam masakan pun saya seboleh-bolehnya elakkan letak banyak gula. Korang yang selalu masak mesti tahu yang gula ni dalam sambal paling banyak kita letak untuk counter rasa pedas. Lagi satu, kuih-muih, memang seboleh-bolehnya tak makan. Kalau makan pun seketul dua. Memang struggle nak tahan nafsu nak2 makanan manis ni. Tapi bak kata sorang kakak kat ofis saya “You just do it. Determination.” Terus semangat iols~

20170522_090533
Kalau kepingin rasain coklat, ya udah makan aja dark chocolate. Awet muda lagi sih.. 😉

3. Exercise – saya memang tak pernah exercise sepanjang puasa ni. Sebab balik rumah je dah penat hasil perjalanan dari ofis – lrt – walking home that took me almost 1 hour! Cuma kalau mampu, during weekends ke, memang saya akan menCOBA untuk exercise, menari ke jogging dan sebagainya.

Bercakap pasal dance workout, sebelum puasa saya obses dengan lagu Side to Side by Ariana Grande ft Nicky Minaj dicampur dengan The Fitness Marshall dance, OMG best gilerrrr.. Its fun, senang nak ikut dan tak rasa macam tengah workout. Korang should try k 😉

Salam Ramadan semua. Wassalam.

Advertisements

Pengarang: Mrs Vibrant

A girl with many ambitious dreams. Married to a fun, loving and smart Arab man. TTC-ian raise your hands up! Easy-going, trustworthy and good listener I must say as what my friends describe me. Oh one more thing, also a very very attractive lady ;D For any enquiries/say hi, please contact me via my email: bookloverunited@gmail.com. Thanks!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s